fredag den 13. august 2010

Find dit rette mål

Så du røgen? Så forsvandt der lige en uge mere... pu ha, det går altså stærkt. Og jeg synes ikke, at jeg når så meget her på bloggen.

Nå, men lidt er det da blevet til. Bl.a. denne vejledning til at finde det rette mål, når du laver en ring i Silver Art Clay. Jeg har fundet den i en amerikansk bog. I får her min version af vejledningen.

Silver art Clay krymper 9-10 % i følge producenten. I en anden amerikansk bog står der, at jo mere volumen du arbejder med, jo mere krymper det. Hvis du fx. har en ring, som er smallere inden i hånden end ovenpå, vil den vide side krympe mere end den smalle side.


1. lav en ringmåler
Lav en ringmåler. Brug tykt papir eller tyndt karton. (Jeg bruger disse her kulørte faneblade, man kan købe til ringbind, de er lavet af en form for plastik). Tegn en ring ca. 1 cm i diameter. Lav en lille ridse 5 mm bred gennem midtpunktet og tilsæt et "ben" 8-9 cm langt og 4-5 mm bredt (beklager at billedet ikke er skarpt)



2. mål din finger
Find det tykkeste sted på dén finger du ønsker at lave ring til. Sæt ringmåleren på ved at sætte den lange ende gennem ridsen i cirkelen (som en elektrikerstrip)  og stram den så den sidder tæt, men ikke stramt. Bøj enden på ringmåleren tilbage for at markere dit mål på måleren. Fjern måleren fra fingeren og mål længden i millimeter fra dér, hvor du har lavet ombukket og til den lille ridse i midten af cirkelen. Dette skal være den endelige omkreds efter brænding.


3. lav en form til ringen
Silver Art Clay kryber 8-10 % og for at tage højde for dette, når du laver din ring, skal du dividere dit ringmål, som du fandt under pkt. 2 med 90-92 %. Jeg bruger 91, svarende til et krymp på 9 %.
(65 divideret med 91 ganget med 100 = 71,5).
Hvis du fx. ønsker en ring med 65 mm omkreds, skal du forme en ring i Silver Art Clay, som måler 71,5 mm i omkreds før den brændes.
Når ringen er brændt vil den skrumpe til 91 % af sin ubrændte størrelse (71,5 gange 91 % = 65 mm).
Når du har fundet den størrelse du skal bruge, sætter du din ringmåler til dette mål.
Rul et stykke let karton, placér det indeni ringmåleren og lad det rulle sig ud, så det passer i ringmåleren. Tape det til, så det holder sit mål.


4. lav ring af Silver Art Clay
Rul, lav evt. tekstur og skær ler til den ønskede vidde og længde, som du fandt i pkt. 3. Rul leret om ringformen og læg lerstykkets ender over hinanden, der hvor de mødes. Skær et skråt snit gennem begge lag og pensel samlingen med pasta. Lad det tørre på formen. Og gå videre med at slibe, sætte udsmykning på eller hvad du nu ønsker...

TIPS og TRICKS:
Man kan smøre ringformen med lidt madolie inden, så leret slipper nemmere, når det er tørt. Det er i det hele taget en god ide, at smøre fingrene med madolie (brug evt. dén på spray), inden man arbejder med leret, da det så ikke hænger i fingrene. Jeg har prøvet både med og uden olie, og jeg véd ikke hvor meget ler, der "forsvandt" ind i mine fingre, og som ikke var til at få af igen.


Arbejd på bagepapir - eller gør som jeg - tegn et stykke A3 papir op med tern (eller klister mønsterpapir til syning på) og laminér det. Nu har du et rigtig fint arbejdsunderlag med mål, og som slipper leret.
Skulle noget af leret tørre ind på pladen, kan det nemt løsnes ved at "knække" pladen, og det tørre ler gemmes i en lille lufttæt beholder, tilsættes vand og slemmes op. Nu har du pasta, hvis du ikke tilsætter så meget vand. Tilsætter du mere vand får du "slik", som kan bruges til at glatte ud med eller samle tørre ting med, hvis de går i stykker inden brænding.


Brug bagsiden af en (stål-)teske som hærdning i stedet for polerestål.


Og så lige en lille tabel











Indvendig diameter i mm
Ringstørrelse (omkreds)
14,9 - 15,2
47
15,3 - 15,4
48
15,6 - 15,8
49
15,9 -16,1
50
16,2 - 16,4
51
16,5 - 16,8
52
16,9 - 17,1
53
17,2 - 17,4
54
17,5 - 17,7
55
17,8 - 18
56
18,1 - 18,4
57
18,5 - 18,7
58
18,8 - 19
59
19,1 - 19,3
60
19,4 - 19,6
61
19,7 - 19,9
62
20 - 20,3
 63
20,4 - 20,6
64
20,7 - 20,9
65
21 - 21,3
66
21,4 - 21,5
67
21,6 - 21,9
68
22 - 22,2
69

2 kommentarer:

FruE sagde ...

Jeg har babyfingre og kan derfor ikke finde en lillefingerring i guld. Så skal den laves specielt :-) Men en dag....så vil jeg have den jeg har "set i mit hovede".

God weekend.

KirstenK sagde ...

Tak for vejledningen...en dag vil jeg begive mig ud i den slags aktiviteter...puha som tiden går hurtigt...min gik så hurtigt at jegend ikke observerede røgen!