torsdag den 29. december 2011

Om broderet QR kode - vejledning

Her er lidt om den QR kode, som jeg fortalte om i forrige indlæg. Jeg broderede koden og satte den ind i et bogbind til troldeungerne. Når koden bliver scannet med en QR scanner i en smartphone kommer man direkte til tøsernes Facebook profil. 

Jeg har en Iphone og bruger en scanner, der hedder: QRreader (der er også en, der hedder ScanLife - de er begge gratis i AppStore). Der findes også scannere til Android.

Koden har jeg genereret frit på www.qrstuff.com. Som I kan se, kan man her lave mange forskellige koder til enten download, print eller til at sende som e-mail. Jeg valgte Facebook og satte linket til tøsernes profil ind. Man kan jo også sætte adressen ind til ens blog, hvis man synes.


Jeg downloadede filen, forstørrede den op på skærmen og satte streger, som passer til ternede. Og vupti, har man et mønster, som er nemt at brodere eller strikke efter. Tungen skal dog holdes lige i munden...

(Herunder ses koden til min facebook profil)

Som I kan se på det øverste billede kan man også lave sit visitkort på denne måde. På billedet herunder har jeg indtastet bare de vigtigste data i mit visitkort, og se bare lige, hvor kompliceret koden så bliver! Der er en hel del flere data at holde styr på.

Nu er det straks lidt mere kompliceret at brodere den, og risikoen for at lave fejl er betydelig - i hvert fald for mig.

(Dorits visitkort)

I øvrigt behøver man ikke gengive koden i sort - andre farver kan også gøre det - se bare her :-)
(her skal du så have penge op af lommen...)

Jeg har lovet en kollega (en af de unge single-fyre), at jeg vil brodere hans kode på en t-shirt - så kan han gå i byen og score...
Jeg har tænkt mig, at stryge vandopløselig vliseline (det hedder nok noget andet:) på bagsiden, så t-shirt stoffet ikke giver sig for meget under processen. Når broderiet er færdigt, vaskes t-shirten og vliselinen forsvinder.

5 kommentarer:

Kirsten Søeballe sagde ...

Ja man må jo følge med udviklingen :-)

Jønne sagde ...

Det er altså smart! Jeg scannede koden på billedet i dit forrige indlæg og straks var jeg inde på facebook profilen. Jeg er imponeret! So ein ding muss ich auch haben..

Hav en god dag.. og et godt nytår

KirstenK sagde ...

Sejt...det er smart det der nymodens tingeltangel!

dqpage sagde ...

Det er bare forrygende med de koder.
jeg må vist have downloadet sådan en app.
mange hilsener
Mona

unikarina sagde ...

Jeg har også leget med QR-koder. De har et fedt udtryk. Jeg bruger http://goqr.me/til at generere koden i - her er der nemlig ikke problemer med Æ, Ø og Å.
Jeg undrer mig over Wr-koderne i farve - jeg havde nemlig brideret én i grøn - men denne ville ikke scannet. Men da jeg så lavede den i sort, ville den godt.