fredag den 20. august 2010

DIY - hæklede blomster til håret eller pynt

I får her opskriften på de hæklede blomster til håret eller til pynt på diverse ting.

Jeg bruger bomuldsgarn nr. 8 og hæklenål nr. 2,5. Nr. 3 kan også bruges, så får du bare en større, og løsere blomst.



Min vejledning forudsætter, at du kan følgende grundmasker:
luftmasker (lf), kædemasker (km), fastmasker (fm), halve stangmasker (hstm), stangmasker (stm) og nogle stangmasker, som jeg faktisk ikke ved hvad hedder, men i stedet for at slå garnet om nålen en gang, som ved stangmasker, gør jeg det to gange, og trækker også garnet igennem ad to omgange. Det resulterer i en "høj" stangmaske.

Det er typen af maske, som er med til at bestemme blomsterbladenes form - fastmasker er lave, halve stangmasker er lidt højere osv.

Farve 1.
1. omg.: slå 3 luftmasker op. Saml dem til en ring med en km i 1. maske.
2. omg.: 1 lm, 8 fastmasker i ringen (hækl evt. samtidig over garnenden) og slut med 1 km i 1. fm.
3. omg.: 1 lf, 2 fm i 1. maske, 3 fm, 2 fm i 5 maske, 3 fm. = 10 m på omgangen. Slut med 1 km i 1. m. 

Du har nu midten af blomsten.

4. omg.: Hækl buer: *3 lm, spring 1 m over, 1 km i næste maske*. Gentag * til * til du har 5 buer.
5. omg.: Hækl om hver bue 1 fm, 4 hstm, 1 fm. Afslut med 1 km i 1.m.

Nu har du første række blomsterblade.

Farve 2.
6. omg.: 4 lm, 1 fm om fm mellem de to blomsterblade i 1. række (bøj bladene ind mod dig selv, før lm om på bagsiden af blomsten og hækl 1 fm om den lille "stamme", der er mellem de to blade helt inde ved midten ). Gentag (4 lm og 1 fm) til du har 5 buer (som i omg. 4).
7. omg. Hækl om hver bue 1 fm, 2 hstm, 2 stm, 2 hstm, 1 fm. Afslut med 1 km i 1. maske.

Nu har du næste række blomsterblade.

Farve 3.
8. omg.: 5 lm, 1 fm og nøjagtig samme som omg. 6 indtil du har 5 buer.
9. omg.: Hækl om hver bue 1 fm, 2 hstm, 2 stm, 1-2 høje stangmasker, 2 stm, 2 hstm, 1 fm. Afslut med 1 km i 1. maske.

Nu har du næste og sidste række blomsterblade.

Dog kan du gøre blomsten større ved at fortsætte efter samme princip med flere rækker.

På 5., 7. og 9. omgang hækler jeg også over garnenderne sammen med buen, hvilket betyder, at jeg bare kan klippe alle garnender af. Ellers skal de hæftes.

Når du først er fortrolig med opskriften kan du nemt variere blomsten ved at ændre på antallet og typen af masker i de enkelte omgange.

Jeg syer en passende knap på i midten og hæfter en hårnål/ hårspænde på bagsiden (helst 2 steder, så nålen ikke flytter sig). Prøv også at sy en tyk hårelastik bagpå. Og sæt evt. flere blomster sammen. Mulighederne er mange...

Jeg har også hæklet blomster i uldgarn, som kan filte, og så en tur i vaskemaskinen. Det giver fine filtblomster.

Håber det er forståeligt, ellers må I skrive til mig. 

4 kommentarer:

Anja - Mosskov design sagde ...

Tak for opskriften. Den er gemt til senere.

KirstenK sagde ...

Tak for opskriften, jeg har gemt den, så jeg ikke først skal prøve mig frem, næste gang jeg skal hækle en blomst!

Anita Tørmoen sagde ...

Det er hyggelig å få slike oppskrifter. De blomstene kan jo brukes til mye.

Pia sagde ...

Tusind tak for din fine beskrivelse - det er lykkedes mig at lave min første blomst, mangler nu 4 :-)

ps det hedder dobbeltstangmasker, har jeg læst mig frem til.

kh Pia