onsdag den 19. september 2012

Man saver ikke den gren over, som man selv sidder på

Flere af jer har spurgt, hvorfor fiskene skal ud igen, når de er så store - det plejer at være omvendt (laksene skal nu også ud, hvis de er for små). 
Grunden til, at de skal sættes ud igen, når de er så store, er at islændingene passer rigtig godt på deres laks. En stor hun som denne, lægger mange flere æg end en mindre hun, og er derved med til at sikre, at laksebestanden holdes ved lige. Man saver ikke den gren over, som man selv sidder på :-)

Thorstein synes der manglede noget i sidste indlæg :-) det kommer her!
Også en 90+ laks. Ovenikøbet en hun - så hun skal sættes ud igen.
Fisk, der er fightet hurtigt og håndteret skånsomt, har størst chance for at overleve. Det er noget af en balancesag, for en kroget laks skal ikke trækkes for hurtigt ind, så hopper den af. Omvendt hvis kampen tager for lang tid, kan fisken tage skade - den får simpelthen stress. Stresshormon og mælkesyre hobes op i kroppen og der er stor sandsynlighed for at den dør inden for det første døgn efter genudsætning.

Men laksen kan også få ydre skader, fx. skrammer på slimlaget, som der senere går svamp i, miste skæl, og få krogningsskader, især i munden. Hvis såret bløder er der stor risiko for at fisken forbløder. Så de skal virkelig håndteres varsomt.

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Jeg hadde jo blitt gal hvis jeg fisket en slik stor en og hadde aldri slippet den uti igjen. Men når jeg fisker gjør jeg det ikke for moro skyld da har jeg lyst på fisk og prøver å få fisk nårjeg fisker. Hvis jeg er så heldig å få fisk da drar jeg den på land. Ps Nydelig bilder hele veien. ;-)

Kirsten Søeballe sagde ...

Tusinde tak for den logiske forklaring.
Selvom det må være ærgerligt at skulle slippe en ordentlig kraftkarl ud igen.