fredag den 19. september 2014

Fantastiske omgivelser at male i

Det er snart meget længe siden I har hørt fra mig. Som nogle af jer nok ved, er jeg på Folegandros i Grækenland for at undervise på et malerkursus. Og det går rigtig godt. Vi fordyber os i farvernes magiske univers og eleverne øver sig i at lave farveblandinger, skalaer og kompositioner med behørigt hensyn til balance og kontraster m.m. Kurset kører over 14 dage og vi er nu halvvejs.

Og hvilke omgivelser at gøre det i... øen er virkelig noget særligt. Smuk, vild og meget uberørt.

Her males der i Kastro - den del af Chora, som er gammel fæstningsby og beboet, men fredet. 
Her er en af eleverne hjemme på Hotel Ampelos, hvor vi bor (De græske Feriekurser)
Her er mit værelse
Reception og pool
Udsigten fra mit værelse til den eneste by på øen. Ja, I ser rigtigt - det er min husbond der sidder der. Han fulgte mig herned pga. min ryg, men er taget hjem igen. Det var han ellers ikke meget for...
Motiver er der nok af - en meget, meget smuk bourgonvilla
Granatæbler er også et motiv
Udsigten mod nord - landsbyen Ano Meria ses på bjergryggen
Selve øen er bondeland, hvor bønderne arbejder, som de har gjort i århundreder
Også i år er der katte på ejendommen. Slamberten her - killing fra april - sover til middag på min ekstraseng hver dag
Forleden lavede jeg et legetøj til ham af en korkprop og lidt silkegarn - jo, jo, der er skam ingen smalle steder her ;-)
Kattemor har fire små killinger fra august, som tumler rundt i blomsterbede, men så snart man nærmer sig, skynder de sig ind i stenmurens hulrum.
Uha, dét med kattene er noget, jeg har meget, meget svært ved!! Det vrimler med katte - når vi spiser ude, sidder der som regel to-fem katte med ved bordet - og de fleste har det godt lige nu.
Men når nu turistsæsonen slutter her om to-tre uger, rejser mange af de folk, som har hoteller, restauranter m.m. på laaang ferie, og hvem bliver overladt til sig selv?? Rigtigt gættet: kattene. Og rigtig mange af dem klarer sig ikke igennem vinteren. Slamberten tager receptionisten nok med hjem, men det er næsten ligeså sikkert som amen i kirken, at disse fire små killinger kommer til at sulte ihjel. Jeg er fortvivlet (og vred), men hvad kan jeg gøre?? Sådan er grækernes syn på kattene - klar dig, hvis du kan, hvis ikke, ja, så... jeg er lige ved at græde...

4 kommentarer:

Den gamle krage sagde ...

Godt at i det mindste den ene kat kan overleve.
Hvis jeg tog sådan et sted hen, ville kufferten sikkert blive fyldt med katte inden afrejsen. Katte er for søde til grusomme skæbner!

Kirsten sagde ...

Fortryllende smukt sted! Smukke omgivelser med masser af inspiration - nyd det, trods søde katte der heldigvis ikke ved hvad der venter :((

Pia´s Hverdag sagde ...

åh, hvor ville jeg gerne være med ... med staffeli og pensler
Det ser super hyggeligt ud, katte eller ej ...

dqpage sagde ...

Ih altså - så fantastiske nogle omgivelser. Perfekt til malerkursus ! Kan nok ikke sige mig helt fri for at være bare en lillebitte smule misundelig :o) I må have et fortsat godt kursus :o)