lørdag den 28. maj 2011

Selvforglemmende og lyksaligt!

Der gemte sig endnu en isbjørn i mit lærred - denne gang 80 x 60 cm. Hvordan jeg kunne vide, at den var der, ved jeg ikke - faktisk kom den mere eller mindre af sig selv :-)

Den skal med til udstillingen i Thule, hvor jeg tager op d. 9. juni - uhhh, jeg glæder mig!

Maleriet er bygget op, som så ofte før, af mange mere eller mindre transparente akrylmaling. Vasket af med papir, malet ovenpå, vasket af igen med en malerrulle osv. En process som er aldeles altopslugende - gad vide hvad der dukker op af spændende farvesammensætninger og strukturer?

Selvforglemmende og lyksaligt!!


Udsnit hvor underliggende lag skinner igennem.


Jeg ved endnu ikke hvad der gemmer sig i denne baggrund - den er lavet med kun ét lag, så den er ret simpel og afslører endnu ikke de store ting.

15 kommentarer:

Bettina Holst - om kunst, indretning, kreative ideer o.ma. sagde ...

Hooold nu op, hvor er det super flot Dorit !!. Elsker selv at male i de farver...hvad er det for en udstilling du skal til ??

Else Marie sagde ...

Betagende smukt.......

Fru Olsen sagde ...

Hej Bettina.
Thule Airbase markerer deres jubilæum i ugen fra d. 9 juni, hvor de har inviteret en masse mennesker fra DK og USA. De har så spurgt om jeg ville udstille i den forbindelse - og selvfølgeleig vil jeg det :-) især, når de har inviteret mig derop. Jeg har aldrig været så langt mod nord før.
Jeg skal med deres jubilæumsfly, som lander i Kangerlussuaq, hvor jeg stiger på.

Unknown sagde ...

Som altid helt fantastisk, jeg har sagt det før, MEN siger det gerne igen og igen og igen, hvor er dine malerier helt fantastiske... Jeg er så dybt fascineret af de blå nuancer du får frem, men jeg kan jo godt se, hvor inspirationen kommer fra, når du viser dine meget smukke billeder/fotografier frem, den blå farve i har på Grønland er så enestående og unik, gad godt opleve den engang - måske man skulle begynde at lave en liste over ting man gerne vil nå her i livet????

Sjovt nok, så er jeg temmelig sikker på at der hverken ville springe isbjørne eller noget andet frem, hvis jeg gik i gang med at putte maling på et lærred, gad det godt, men kender mine begrænsninger :D

Ha' en rigtig dejlig aften.
Kram Jill

Fru Olsen sagde ...

Kære Jill.
Har du prøvet?? :-)
Du skal være så hjertelig velkommen her i Grønland - skal nok tage mig godt af dig!
Også en dejlig aften til.
Dorit

Merete sagde ...

Hmm... syntes nu bestemt jeg kan få øje på en isbjørn også i det sidste billede ;0)

Kirsten Søeballe sagde ...

Elsker dine billeder :-)
Dejlige udsnit med de underliggende farver,der titter frem.

Unknown sagde ...

Clara har spurgt om ikke vi skulle male i dag, men den har stået på oprydning og rengøring så mon ikke vi skulle prøve i morgen altså BÅDE hende og jeg, jeg tror jeg tager denne lille udfordring op - har selvfølgelig alt grejet på lager!!!! :D - Tak for det lille spark.
Og pas på, hvad du siger, kunne m,eget vel finde på at tage dig på ordet, tror det kunne blive rigtig hyggeligt.

Kram Jill

Trine F sagde ...

Åh jeg er bare så vild med dine isbjørne, og kan lige som Merete osse ane isbjørnen i det næste billede.
Og det er helt klart de gønlandske farver fra den klare blå himmel og skinnet i skosserne i havet.
Fortsat god weekend ;-)

Helle sagde ...

Denne utstillingen hvor du skal stille ut, høres så spennende ut!

Så spennende kontraster og strukturer du har i dine malerier. Jeg er selv en novise når det gjelder akrylmaling, og skulle gjerne ha lært så mye mer om teknikker etc.

Ser at du har en god kombinasjon av gult og blått i dine malerier som gir en fin balanse i fargene. Dette må bare bli vellykket. :)

Kirsten sagde ...

SUK hvor dejligt! Jeg kan godt forstå de har inviteret dig :O)

Kludemutter sagde ...

Dejligt du kan komme ud og vise dine smukke billeder frem.
For mig ligner det en hval på den nederste billede ;))

Yt

Bettina Holst - om kunst, indretning, kreative ideer o.ma. sagde ...

100% fuld fortjent med den forespørgsel :-) - glæder mig til at se billeder derfra. God søndag :-)

Madame sagde ...

Det er fantastisk smukt, Dorit - sjovt at billedet kom mere eller mindre af sig selv. Underbevidstheden må have et uendeligt lager at tage af.

Oline sagde ...

Så fantastisk flotte bilder! Både struktur og farver er mine favoritter, og motivene er enkle og ofte diffuse. Nydelig! Ville gjerne ha lært teknikker av deg, har alltid elsket slik kunst men er ikke komt i gang ennå!
Hilsen Oline i Norge