tirsdag den 25. februar 2014

Tres minus? Ikke tid til at blive ældre


Tres minus? Er der noget der hedder sådan? Det er i alle fald sådan, at jeg i dag, går FRA at være tættere på de 50, TIL at være tættere på de 60. 

Ahr... det MÅ vel stadig være 50+. Det er nemlig FOR mærkeligt, at tænke på, at 60 er tættere på end 50. Og jeg føler slet ikke, at jeg er jævnaldrende med mig selv.

Hvornår er man egentlig gammel? Tillægsordet “gammel” bøjes: gammel, ældre, ældst. Men er det ikke sådan, at en ældre person er yngre end en gammel person?

Og “ung” bøjes ung, yngre, yngst. Men en yngre kvinde er ældre end en ung kvinde …hmmm…

Hvorfor er det sådan? Skammer vi os over dét, at blive ældre? Som om der er noget forkert ved ethvert tegn på ældning - rynkerne, skavankerne. Det er flovt, og det skal skjules. Vi lader som om vi ikke er blevet ældre. Ordet gammel er pinligt, så vi kalder det ældre.

Måske er jeg en halvgammel krage? Og det er ikke en forældelsesproces, men en forædlingsproces? Vi bliver klogere jo ældre vi bliver, vi får mere overblik, bliver mere rummelige. Jeg har frihed til at leve på egne præmisser og til i højere grad at være mig selv. Jeg bestemmer selv, jeg prioriterer selv, og jeg tør det! Så jeg er GLAD for den (mentale) alder jeg har :-) Og med den alder jeg har, har jeg oplevet MEGET!

Og, det kan alligevel ikke nytte, at spekulere over alderen - det ér, hvad det ér, og jeg kan ikke gøre noget ved det - jeg har bare ikke tid til at blive ældre ;-) 

Tar du livet
som det falder,
går du gennem
tidens haller
altid i din
bedste alder
(Piet Hein)

14 kommentarer:

Marianne sagde ...

super godt skrevet Dorit :) - stort tillykke med fødseldagen og sikke et dejligt billede :)
ønsker dig en god dag

Gitte sagde ...

Bare SÅ enig,KÆMPE tillykke med fødselsdagen til dig

Ulla Røjkjær sagde ...

Stort tillykke med dagen.

Sylvia sagde ...

Det er ikke alderen som bestemmer hvor gammel du er, det er hva du føler deg, som bestemmer det.
Gratulerer så mye med dagen.

Lydert sagde ...

Du har da så evig ret. Jeg er samme årgang som du, og jeg har det bestemt bedre med mig selv, end jeg havde for 20 år siden
Stort tillykke med fødselsdagen; vi er ikke ældre, end vi føler os :-)

Trine F sagde ...

Stort tillykke med fødselsdagen.

GitteBlinkilde sagde ...

Hi, hi, du må da mindst blive 10 år yngre med den "ansigtsmaske" :-)
Hjertelig tillykke <3

Tro Håb og Kærlighed sagde ...

Til lykke med fødselsdagen! Og jeg er meget nærmere de 60:-)

dqpage sagde ...

Rigtig hjertelig tillykke med fødselsdagen :o)
håber du havde en god dag. Jeg er enig med de øvrige - alder er som man ta'r det :o) Håber du havde en rigtig god dag .

Anonym sagde ...

Tillykke med fødselsdagen :o)

Aslaug/Strikkefåret sagde ...

Tillykke med din alder og din fødselsdag :)
Jeg tror ikke vi skammer os over at blive ældre, men ordet gammel indikerer, at vi er tættere på det, vi alle skal møde, nemlig døden. Den har vi jo ikke lyst til at blive mindet om ... alle er jo ældre end dem, der er yngre ;) så det ord har ikke den samme betydning - tror jeg.
- for mig er den mentale alder vigtigere end, hvad der står på fødselsattesten og hvad man får ud af livet.

Annes indfald sagde ...

Tillykke med de 50. Det er en god alder....
Og hvor er dine filosofiske tanker om alder fint skrevet og beskrevet.

Strikkeheksen sagde ...

Mens jeg har læst TCM - traditionel kinesisk medicin - er jeg stødt på denne fortolkning og bemærk venligst, det sker KUN for kvinder ;-) Her gengivet MEGET populærvidenskabeligt: Når en kvinde når overgangsalderen og holder op med at bruge kropsressourcerne på at menstruere, stiger ressourcerne til hovedet og hun bliver vis - dette er grunden til at gamle kvinder er så kloge :-)
Jeg elsker at blive gammel og jeg elsker at bruge ordet gammel. Hver gang jeg siger det protesterer alle omkring mig vildt og siger: Nej, du er da ikke gammel. Jo det er jeg sgu og jeg kan lide det :-)

Livihus sagde ...

Kloke ord! Jeg har lest dem mange ganger. Med det samme - du har en fantastisk fin blogg!

Gratulere med de 50 :)

Liv Iren