mandag den 12. november 2012

Mageløst nordlys, og en stjernehimmel der siger spar to!

Disse billeder fra i aften byder på ingen måde nordlyset retfærdighed, men jeg MÅ prøve at videreformidle denne oplevelse!! At stå her på jorden, som et lillebitte menneske og se det blafte og næsten høre det knitre på himlen - det er intet mindre end FANTASTISK. 
Intet under, at japanerne valfarter til de arktiske områder for at se det. 
Og så den stjernevrimmel! De kyndige udi astronomi kan sikkert identificere flere stjernebilleder.
Og ved I hvad - jeg så et stjerneskud! Men jeg siger ikke, hvad jeg ønskede :-)
Som den flotteste våde akvarelpensel.
De tre stjerner i diagonalen oppe til højre er Karlsvognens stang.
Isen i fjorden fanger lyset så fint.
Det blafrer og skifter hele tiden form

Lyset spejler sig i fjorden.
Her lagde jeg kameraet "på ryggen", så det bare selv tog et billede af stjernevrimlen og båndet af nordlyset.
Det er vore tag der anes i nedre højre hjørne.
Her er hele Karlsvognen kommet med.

14 kommentarer:

dqpage sagde ...

Det er bare så fantastisk med Nordlys.
Og jeg har aldrig set det så flot, som det du her fremstiller. Jeg forstår godt de japanere.
Jeg har selv gjort det samme - blot uden at få særligt meget ud af det. Det var i april, jeg var i Østgrønland, og det jeg så, var den svage afglans - nogle hvide striber.
Herhjemme i Nordjylland har jeg til gengæld set lidt nordlys i grønne farver. Det var fantastisk. En frostklar januarnat, ude på landet hvor der var mørkt.
Jeg håber engang at komme til at se nordlys, hvor den bare får fuld skrue.
:o)
hilsen Mona

Kirsten Søeballe sagde ...

ÅÅHHHHHHH hvor er det flot. Tænk at opleve det .
De havde lovet lidt af det her i den just overståede nat også . Men der sov jeg :-)

Kirsten sagde ...

Hold nu op hvor er det smukt - jeg forstår godt dem der søger mod sådanne oplevelser.
Da jeg så billedet med taget, måtte jeg lige pudse skærmen for alt det fnuller der var - men ingenting skete, for det var jo alle stjerne og ikke fnuller ;O)
Tusind tak for et smukt medkig.

Anette sagde ...

Det er meget smukt og det må være en fantastisk oplevelse at stå der midt i det hele.
KH Anette

Moster Pips sagde ...

Det ser så smukt ud.
Jeg hang ud over altanen i nat fordi de sagde at man måske kunne være heldig og se lidt nordlys her over København.
Men snydt igen, så er det godt at jeg kan kigge med her hos dig;0))

Strikkefuglen sagde ...

Sikke nogle fantastiske billeder. Så lige et program på DR2 igår og hvor er der en smuk natur deroppe. Jeg drømmer om at opleve nordlys engang.
God dag ;-)
Majbritt

Marianne sagde ...

Man blir lige lidt ydmyg - kommer til at tænke på hvor små vi er og hvor meget vi ødelægger , hmm .

Ville gerne opleve det - men jeg kan jo nå det endnu.

Tak Dorit!

Tro Håb og Kærlighed sagde ...

wow - jeg har set nordlys en gang her, hvor vi bor - det var rødt. Det er, som du skriver en stor oplevelse. Og stjerner bliver man jo aldrig træt af at se på!

annelises kreativiteter sagde ...

Hvor er det fantastisk flot, jeg har set det i Norge og her i Jylland men det kan aldrig blive så flot som du oplever det i Grønland. Tak for de smukke billeder.

Majken Hammer sagde ...

Vidunderlige billeder - endnu engang tak for at du deler med os i blogland :)

Ulla Røjkjær sagde ...

Whau...

Lina Aggerholm sagde ...

Ej hvor er det bare smukt. Helt fantastisk. Min søde kusine som jo er fra Grønland har sagt at jeg skal tage op og besøge familien deroppe. Tænk at kunne komme til at se det i virkeligheden.
Tak fordi du lod os se dit smukke nordlys.

Knuz fra Lina

Anonym sagde ...

Så smukt!
En af de oplevelser i Grønland, som man altid vil længes tilbage til.
Tak for at du deler :-)

Madame sagde ...

Wow, sikke nogle vidunderlige billeder, Dorit - jeg har kun oplevet at se nordlys i en tv-udsendelse fra BBC.