fredag den 11. oktober 2013

Når gravhunde-barnet er sygt - har hun spist glas?

Ronja har været syg nu i fjorten dage med blodigt opkast, og blod i afføringen - jeg mener virkelig frisk blod i rigelige mængder. Det har vekslet lidt. Og hun har sovet rigtig meget.

Det er skrækkeligt at have en syg hund (læs: sygt barn). Det er ikke så meget det, at have en syg hund, det er mere dét, at man ikke kan få hjælp, fordi vi ingen dyrlæge har. Det er skrækkeligt at skulle ud på tur, og man får helt ondt i maven over, hvad der nu kommer ud i den ene ende. Og så står man der med en lommelygte i mørket :-) Eller tager et billede. Ja, lidt morsomt ér det trods alt.

Vi er som sagt SÅ meget på den her i Nuuk eftersom vi ikke har nogen praktiserende dyrlæge. Jeg har været parat til at tage afsted til Danmark med hende. Men så er der noget andet fuldstændigt åndsvagt: for at hun må komme til DK skal hun være vaccineret mod rabies m.m. og det er hun også. Men da vi ikke har nogen dyrlæge, har kommunen ansat en veterinærsygeplejerske, som vaccinerer. Men hendes vaccinationer anerkendes ikke i forbindelse med rejser. jeg mener - det er nøjagtig det samme, der er i sprøjten!!! Haa jaa!!! Bureaukrati, formoder jeg!

Ronja putter sig i stolen ved vinduet. Hun kan godt høre blæstens susen og så kan man ligeså godt lægge sig og få en lur mere :-) 
Jeg har været i forbindelse med Københavns Dyrehospital som har døgnvagt. De mente hun måske havde mavesår og ordinerede mavesårsmedicin. Men hvor får man lige det?? I Danmark er det håndkøb. Var så i kontakt med en af de dyrlæger, som tidligere har været her. Hun skrev en recept til vores apotek på hospitalet. Og så kunne jeg få en HEL pakke til 521,- De ville/måtte ikke dele den op. Nûno var sød, at gå på apoteket og købe 14 tabletter til mig til 35 kr!! De kom op luftpost. Men det hjalp ikke - det udviklede sig bare, så der nu også kom blod i den anden ende. Og skånekost, som hun var på fra starten, hjalp heller ikke. 

Heldigvis har vi en forening, der arbejder på, at få en dyrlægeordning op at stå. Tom fra foreningen har været rigtig sød, at snakke med og han har sat mig i forbindelse med Selvstyrets administrative dyrlæger, som så undersøgte Ronja i onsdags. De to dyrlæger praktiserer ikke, men træder til i akutte tilfælde, af ren velvilje. Selve klinikken fra dengang vi havde en dyrlæge står her endnu i regi af Dyrenes Venner.

Hunden havde 39,6 i feber, og forløbet tyder på, at hun har en tarmbetændelse, sandsynligvis som følge af at have spist et eller andet fremmedlegeme. Og min skrækkeligste tanke: Glas-stumper?? Hun elsker nemlig at tage en af de små sten vi sommetider slæber ind i skosålerne, lægge sig op i kurven og gnaske på den. Og døren til mit glasværksted står jo åben, når jeg er hjemme. Oh ve, oh skræk! Jeg har givet hende asparges, som hun heldigvis æder. Trådene i asparges skulle kunne vikle sig om evt. fremmedlegemer og hjælpe dem ud.

Any way - hun fik en sprøjte med antibiotika, og tabletter til 7 dage. Og sidst på dagen i går havde jeg en NY hund!! Hun var SÅ glad, frisk springende og legesyg. Hold da op en forvandling. Jeg havde faktisk ikke rigtig "set", at hun ikke var livlig som hun plejer, men nu var forskellen tydelig. Og da hun så præsterede en gang afføring, der så rimelig normal ud, med kun en anelse lettere blodigt slim, ja, så var dagen reddet!! Og hun har ikke kastet op. Nu må det gå fremad... det er jeg overbevist om!

Så nu kan støvsugeren ikke komme frem tit nok. Der er sat en nøgle i døren til værkstedet, så jeg kan låse, når jeg går hjemmefra. Der skal ikke tages chancer!! Og jeg er SÅ taknemmelig for at have fået hjælp!

15 kommentarer:

Gitte sagde ...

Puha godt hun er frisk igen, vi har næsten lige mistet vores gamle grand danois, så jeg er ikke et sekund i tvivl om hvordan du har haft det, måske kunne du "nøjes" med en børnesikring, du ved sådan en låge til at sætte i døråbning? Så kan hun stadig se dig men ikke komme ind

Den gamle krage sagde ...

Stakkels lille Ronja. Godt, hun er ovenpå igen, staklen.
Det lyder noget slemt at der slet ikke er dyrlæge i Nuuk. Det er betryggende at kunne få kvalificeret hjælp til både store og små problemer. Jeg håber virkelig, der kan komme en acceptabel løsning.
Giv hende patienten et ekstra mys fra mig!

Strikkeheksen sagde ...

Jeg krydser fingre :-) Hvor er det godt, at nogen kunne træde til. Jeg kan blive så harm over bureaukrati, men ingen gider høre på en sur gammel madamme ;-)

God bedring med hende :-)

Kludemutter sagde ...

Stakkels Ronja. Godt hun er ved at blive frisk igen.

Kirsten sagde ...

Puha sikke en historie - stakkels Ronja og ja stakkels dig / jer! Det må være frygteligt og frustrerende at stå uden umiddelbar professionel hjælp. Godt der er tegn på bedring!

Sylvia sagde ...

Stakkars din hund. Det er det som er. Så frustrerende når de ikke kan tale til oss mennesker. Men verst er det at dere ikke har dyrlege. Og at byråkratiet trøblete, nei det er ikke i orden.
Det var godt å høre at hun er blitt bedre. Og i løpet av weekenden er hun kanskje frisk igjen. Vi krysser fingre.

Hesten som min datter rir, fikk raspet tenner i sommer. Etter det spiser han og koser seg, nesten litt for mye. Han spiste så dårlig tidligere. Og pga tennene hadde han også spenninger i hodet. Og han kan jo ikke fortelle det videre til oss. Heldigvis er det i orden nå, og resultatet er en gladere hest.
God bedring til hunden.

Lise sagde ...

Årh hvor dejligt hun er frisk.
Jeg agerer gerne indkøber og sender hvis du er i bekneb. Bor i Kbh så det er nemt ;-)

DiSign-Keramik sagde ...

Åh, hvor er det godt at høre at der er bedring.
Der er bare ikke noget være end når ens hund er syg (Jo, selvfølgelig når børnene er syge), for de kan jo ikke sige hvor det gør ondt.

Godt der var lidt hjælp at hente.

Rigtig god bedring med hundetøsen...

Mange hundeknus herfra :)

Lydert sagde ...

Jeg bliver da helt svedt (er selv hundeejer), når jeg læser om stakkels Ronja.
Jeg er selv stor modstander af bureaukrati, og dette er da af den værste skuffe.
Forhåbentlig går det nu kun fremad med skønne Ronja

dqpage sagde ...

Det var dog en skrækkelig omgang. Godt der trods alt og til sidst var hjælp at hente. Pyh - jeg blev da helt bange på dine og Ronjas vegne, men heldigvis lyder det nu til det går fremad. Det er faktisk lidt utroligt at der ikke er nogen dyrlæger i Grønland ? men det er måske bare et spørgsmål om, at der flytter nogen dertil ? Og lidt skørt med de regler ifht. gyldigheden af vaccination, når det kun handler om hvem der står i den anden ende af sprøjten. Det må kunne løses via licens, skulle man tro.

RODErier sagde ...

Puha - det lyder ikke godt :-(
Men dejligt at hun har det godt igen :-)

Kisser Laptern sagde ...

Godt du er frisk igen, søde Ronja.

Kisser Laptern sagde ...

Godt du er frisk igen, søde Ronja.

Marianne sagde ...

Hvor er det godt at høre det går fremad - og ja det kunne da nemt været et glasskår - glasstøv.
Håber hun er helt frisk nu - kram fra mig

Helle sagde ...

Stakkars Ronja, så vondt hun må ha hatt det. Og stakkars dere, for så hjelpeløse dere må ha følt dere i en slik situasjon. Som hundeeier kan jeg levende forestille meg hvor forferdelig jeg hadde opplevd situasjonen. Jeg krysser fingrene nå for at Ronja er kurert, og at dere får organisert et veterinærtilbud i den nærmeste tid.