lørdag den 25. september 2010

Kan du drømme det, kan du gøre det

Var til foredrag med den gamle idealist, hippie, eventyrer og livskunstner Troels Kløvedal i aftes - det handlede om hans 40 år på det vilde hav i den lille båd, Nordkaperen. Specielt om turene til Påskeøen, Polynesien, Mikronesien og hans berømte Kinatogt, men også ganske lidt om hans ture i Grønland. Jeg har mødt ham før, og han var lige fascinerende denne gang.

Jeg har været ivrig læser af hans bøger. Som ung studerende skrev jeg en større danskopgave om ham og hans forfatterskab. Jeg kan huske, at jeg dengang var meget optaget af begrebet eskapisme (virkelighedsflugt) og mente, at hán hørte hjemme i denne kategori. Det mener jeg ikke i dag - sjovt, som vi ændrer os med alderen. Da jeg var ung, var (fremtids-)drømme af gode grunde ikke noget jeg beskæftigede mig med. Deraf måske min kategorisering. Troels Kløvedal nøjes ikke med at drømme - han LEVER sine drømme.

Kan du drømme det, kan du gøre det!


Dét er jo lige præcis det han gør - gør drømmene til virkelig - ikke bare virkelighed, men også dagligdag. Ikke noget med at kede sig i Kansas klæ'r, nej, så hellere la' vær', som Allan Olsen synger. Troels Kløvedal laver lige dét han har lyst til og er en tilfreds mand. Og dét kan jo være noget provokerende!

Han har jo om nogen bevist, at det kan lade sig gøre, at rejse verden rundt uden en klink på lommen - foreløbig har han gjort 3 jordomsejlinger (men mon ikke de sidste 2 er foretaget uden økonomiske skrupler?) Og han har bevist, at det kan lade sig gøre, at sejle med børn. En af hans ungdoms målsætninger var: 

Jeg ville sejle ud med dejlige kvinder og få børn med de dejligste. 

Og det gjorde han - 4 koner og 5 børn...

Altid er der fulde huse, når han holder foredrag og altid er der mange seere til hans film/TV udsendelser. Hvad er det, der gør ham så interessant? Som han selv siger: 

Der er så meget fjernsyn nu om dage. Men jeg er virkelig. Jeg har været der. 
Jeg er faktisk en fri mand, og det vækker noget i folk, høj som lav.

Hans bedste råd til folk, der ønsker at sejle jorden rundt er: tag aldrig noget med, som du ikke selv kan reparere! Han er jo som de fleste ved, en af de få, der i dag kan navigere udelukkende ved at kende tiden og kunne se stjernerne. Ikke noget nymodens elektronik her - det går bare i stykker og så kan man gå på en eller anden øde strand ude midt i Stillehavet i 4 måneder og vente på reservedele... han var aldrig kommet så langt, hvis han ikke selv kunne navigere, banke rust, splejse, sy sejl, snedkerere, svejse og hvad man nu ellers skal kunne med sådan en sejlbåd.

Noget af dét jeg bed mærke i, var hans bemærkning om, at mange mennesker taler om, at verden bliver mindre. Det synes han ikke, tværtimod bliver verden større, jo mere man ser, oplever, erfarer. Når man får indsigt eller kendskab til noget ude i verden, så er der altid meget mere man gerne lige vil se eller vide også. Verden udvider sig på en måde.

Og hvor har han ret!

Han er simpelthen en fantastisk fortæller, og manden må have klæbehjerne. Han ryster data fra historiske begivenheder ud af ærmet, som om hans hjerne var det rene leksikon. Og han interesserer sig dybt for politik, religion, økonomiske- og samfundsforhold generelt. Som han selv siger, så kan man ikke rejse kloden rundt uden at interessere sig for disse ting.
(Han er i øvrigt den eneste, jeg nogensinde har hørt, der afbryder Hendes Majestæt Dronningen midt i en sætning!)

At gå til et af hans foredrag kan varmt anbefales.

4 kommentarer:

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Jeg ville meget gerne til et foredrag med Troels, han lyder utroligt interessant Dorit, og ingen tvivl om at han oplever verden og lever sit liv fuldt ud, der var mange der kunne lære af ham, bare slippe tøjlerne og lade sig føre med vinden/vandet.
God Søndag.

Kludemutter sagde ...

Det lydder spændene.
Sådan et foredrag kan man leve længe på,
også giver det lidt at tænke over.
Mon han kommer her i nærhedden, skal vist lige tjekke ;)

Yt.

M sagde ...

Det høres ut som noe for meg som nettopp nå blir "tvunget" til å skifte arbeidsgiver...
Bildene på siden er så vakre...Har du malt dem selv...?
klem, M

KirstenK sagde ...

Han er en beundringsværdig mand ham Troels Kløvedal...han har om nogen gjort drømme til virkelighed!