tirsdag den 21. september 2010

Skammel og 70'er stof

Nûno var så sød, at tænke på mig, da hun kom forbi storskrald hjemme i Århus. Hov, den kan mor da lige bruge. Og ganske rigtigt. Køn er den ikke, så den skal males hvid og ombetrækkes, så passer den lige til de trætte skanker, når der skal slappes af.

Noget af det gamle betræk kan sikkert indgå i en eller anden taske, pung eller lignende.

I København besøgte jeg Husflid på Blegdamsvej 124 - en skøn butik med masser af inspiration og retroting. Færdigsyede ting og stoffer, garn, knapper og bånd en mas, hvis man selv vil sy. Jeg faldt totalt for dette stof, som jeg er helt sikker på, at jeg engang i kollektiv-tidens 70'ere havde et tæppe i. Og var der ikke også noget med en tunika/anorak?? Hmmm....

I alle fald måtte jeg have et stykke af det - de fineste blå, lilla og turkise farver, som desværre ikke kommer til deres ret, når de skal fanges ind på pixler. Måske skal det bruges til skamlen?

Nu er jeg hjemme i et regnvejrs-trist Nuuk igen - fjeldet bærer i dén grad præg af efterårets komme og Snespurvene flokkes herude. De skal lige nå at samle den sidste føde, inden de skal på en mega-lang og imponerende flyvetur hen over Davisstrædet og et godt stykke ned i Canada, hvor de overvintrer. Lige nu sidder der et par små tykke fjertotter og skutter sig på min terrasse - det ser ud til at være dette års unger. Tænk, at de ved, hvor de skal hen. Jeg må vist ud med lidt frø til dem, så de har lidt til rejsen.

Glæder mig til at komme i gang med alle mulige ting i mit "værksted" og skønt, at se gravhundene igen - min egen Ronja og vennen Alberth. Det er simpelthen pragtfuldt - de er altid glade for at se én.

5 kommentarer:

IF Stjernen sagde ...

Jeg glæder mig til at se hvordan din skammel kommer til at se ud. Jeg har selv en magen til (dog uden broderi), som skal males hvid og have betræk af sekskanter i hvidt og grønt.
Først skal Jannik dog lige se om han kan redde skamlen, for den ene tværstolpe er knækket af.

Unknown sagde ...

Jeg er galen , men jeg likte skammelen som den var. :))

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Jeg glæder mig til at se den stol, når den har været under dine kyndige hænder Dorit.
God aften.

KirstenK sagde ...

Min far havde sådan en skammel, lige nøjagtig magen til, slevfølgelig med et andet broderi på betrækket. Den kan blive rigtig fin hvis den får et ny betræk og blver malet hvid... Stoffet der kalder også minder frem hos mig...har stadig en dug i noget stof der kunne minde om det...

Ditte Høybye sagde ...

Skønt skønt stykke stof, synes næsten det skal gå til et beklædningsstykke :)