søndag den 3. marts 2013

Omdiskuteret arkitektur

Nuuk fik sidste sommer et meget omdiskuteret bygningsværk: Nuuk Center tegnet af arkitekterne KHR i Danmark. En betonkolos af et toetages indkøbscenter med 25 butikker og spisesteder samt parkering i kælderen. Centreret har også en overbygning bestående af et 8 etages kontortårn. 
Udover kritikken af selve centeret som koncentrationen af butikker, gik kritikken bl.a. på facadebeklædningen - de store flader af beton er beklædt med en form for metalgitter, oprindeligt også hen over vinduerne i kontorerne. Bygningen fik hurtigt øgenavne: "Rivejernet", "Den nye anstalt" og "Gitterly".


Lokale folk hævdede, at sne og is ville sætte sig i gitteret og dermed lukke for udsigten fra vinduerne. Selvstyret fik da også skåret gitteret væk fra vinduerne, hvilket her ses at være klogt - ellers ville der ikke være meget lys og udsigt. De sagde: "...at man faktisk bliver lidt kulret i hovedet af at se ud, når der er sol udenfor. Man får hovedpine af at kigge ud igennem et sådant gitter, når solen er meget kraftig".

Billede lånt fra www.sermitsiaq.ag. Foto: Mads Nyvold.

Arkitekterne var kede af det, idet de jo havde haft en tanke med designet. De skriver på deres hjemmeside:

Fra Tårnet opleves livet i byen som fortætninger mod den omgivende by. 
Centrets farvesætning er inspireret af Nuuks særlige landskabelige identitet, hvilket har inspireret til en særlig arkitektonisk bearbejdning af centret facader.
Alle bygningens overflader er tænkt plane og i farvenuancer inspireret af det varierende himmellys i det omgivne landskab. Bygningen skal opleves i sammenhæng med refleksioner fra himmellyset som visuel forlængelse over landskabets ”vejrtrækn­ing".

Bygherren MT Højgaard forklarer på sin hjemmeside, at "byggeriets skrånende linjer og matte facade skal symbolisere is, snebjerge og Nuukfjordens vandflader".

Også jeg syntes det var gak-gak og grimt dengang de byggede det, men når man nu ser de store flader, hvori is og sne har sat sig, så synes jeg faktisk det er ganske vellykket. Om ikke andet de få dage om året, hvor det ser sådan ud.

Billede af hele bygningen kan ses her.

Det hele er bare lidt kikset, hvis man kigger sig omkring. Jeg tog ovenstående billede mod højre. Mod venstre mødes man af dette syn:


Tjaeee, hvad siger man ? Et alsidigt bybillede med varieret aktitektur? Godt eller skidt?

4 kommentarer:

Marianne sagde ...

Ja vores opfattelse af smukt og grimt arkitektur , er forskellig. Men at kalde det en smuk bygning ville vel være at overdrive . Lidt smukt er det , som du siger nogle få dage om året. GAd vide om arkitekterne tror det sner daglig i Nuuk ?!! Eller . Men at sætte gitre for vinduerne et sted hvor lyset virkelig forsvinder - lyder jo helt sindsygt - hovsa !
Det er som om deres tanker om Geønland og Nuuk intet med virkeligheden har at gøre .. Hmm ja, og nu står det der og med tiden vænner folk sig til det - men det gør det ikke smukt .
Øvøv

dqpage sagde ...

hmmm .. ja hvad forstand har jeg på arkitektur ?
umiddelbart synes jeg det er meget lidt kønt - men jeg kan godt se din pointe i, at der opstår en effekt, når is og sne har sat sig i gitteret.

Nola sagde ...

ja, design/arkitektur og funktionalitet er to forskellige ting. Ihverttilfælde ser det sjovt ud nu med fassadebilledet, men ellers virker det efter min smag en smule trist og farveløst.

Pernille sagde ...

Jeg synes der bliver lavet meget arkitektur, der ikke nødvendigvis falder godt sammen med det eksisterende.
Jeg kan sagtens forestille mig øjnenes forvirring over sollys og gitter, der tilsammen ikke er det bedste. Jeg tror egentlig arkitekter ofte er gode til at tænke sollyset og dets muligheder ind, men det kan også gå galt.
Jeg tænker det center skal opleves, men jeg kan sagtens følge dine tanker om islaget og sneen i gitteret. Herfra ser det rigtig fint ud :)