mandag den 22. august 2011

Trylletaske - syvejledning

Jeg har jo lovet en syvejledning til trylletasken. Jeg skal gøre det så godt jeg kan, men jeg skal advare: den kræver altså, at man kan sy i forvejen, da jeg ikke går helt ned i detaljen.


Materialer:
Ydre: kraftigt, lærredsvævet bomuld eller andet kraftigt stof
Foer: almindelig tynd bomuld
Lynlås på mere end 20 cm (jeg bruger altid lynlås i metermål)
2 stk. O-ringe på ca. 30 mm eller andet "hængsel" mellem hank og taske.
Skråbånd til indersiden af hank

Klip - Ydre: 
2 stk. 19 x 5 cm til "linning"
2 stk. 34 cm bred og 18 cm høj til "krop".
(Ønskes du tasken lidt mindre dyb, trækker du lidt fra i højden).
2 stk. 4 x 10 cm til stropper mellem taske og hank
1 stk hank 6 cm x ønsket længde (husk 4-5 cm til ombuk i begge ender)

Klip - Foer:

2 stk. 19 x 5 cm til øvre "linning"
2 stk. 34 x 24 cm til "krop"


Alle stykker er inkl. 5 mm sømrum

Sy kroppen:
Klip en runding forneden på de to store stofstykker. Med rødt har jeg markeret, hvor der skal være læg.


Fold læggene på begge stykker, så den øvre kant bliver 19 cm bred (samme bredde som linningen) og sæt nåle i. (Du kan også sætte en rynketråd i og rynke sammen til 19 cm, hvis du synes det ser pænere ud).
Sy kroppen sammen i sider og bund, ret mod ret. Jeg syer med overlocksøm, så er jeg fri for at siksakke først.


Sy de to indsnit i buerne forneden (markeret med rødt). Jeg syer dem bare på øjemål.

Læg kroppen til side og sy linningen.

Linning:
Sy lånlås på de to stykker linning, ret mod ret. Pres sømmen flad med strygejern. Sy linningen sammen i siderne, ret mod ret.

Strop til hank:
Pres med strygejern kanterne om på vrangen på de to stykker strop, så de bliver 2-3 cm brede. Buk den ene ende om O-ringen/hængslet ca. 3 cm inde på stroppen og sy stroppen fast på linningen, så den gemmer sidesømmene væk (se billedet ovenfor). Det kan være lidt tricky pga. lynlåsen, men med lidt snilde og tålmodighed lykkes det.

Vend vrangen ud på kroppen, sæt den uden på linningen ret mod ret. Det kan være nødvendigt, at justere læggene en smule, så bredden på linning og krop passer sammen.
Sy linning og taske sammen (se det forrige billede).
Pres sømmen glat. Nu skulle tasken gerne ligne en trylletaske - læggene gør, at der kan være uanede mængder stuff i den :)

Hank:
Pres med strygejern kanterne ind på hanken i hele længden, så den bliver 2-3 cm bred. Sy skråbåndet fast på bagsiden, så det dækker kanterne. (Hvis du ønsker en mere stiv hank, kan du stryge vliseline på indersiden af stoffet før du presser og syer. Det kunne også se pænt ud, at bruge en strimmel af foerstoffet i stedet for skråbånd).
Pres og sy et pænt ombuk i begge ender af hanken. Før hanken gennem ringene ca. 4 cm inde og sy ombukket. (Der er mange andre måder, at lave hank på - man kan jo også købe færdiglavede hanke, evt. i læder, og sætte på - det finder du bare ud af :)

Foret syes på samme måde som kroppen og sættes løst i ydertasken. Lav et 5 mm ombuk i kanten og sy det fast på indersiden af lynlåsen med små sting i hånden.


Sæt en strop i lynlåsens glider og VOILA - din trylletaske er færdig!!

Har du problemer er du velkommen til at skrive til mig. 
Se min e-mail under Min profil. 
Du får dog ikke svar før efter fredag, da Klaus og jeg 
tager 4 dage til Barcelona tirsdag til fredag.

3 kommentarer:

Kludemutter sagde ...

Tak for du deler ;)

Kan i have en god tur.

Yt

Anonym sagde ...

Er helt vild med den taske, men jeg er ikke godt til at sy så jeg synes du skal lave en give away med tasken som jeg så vinder ;D

Tove sagde ...

Jeger helt ny på din blog men glæder mig til at følge den.

Jeg er faldet over din DIY for denne trylletaske og måtte bare prøve at lave det. Jeg har dog tilføjet et flap som dækker lynlås, men den er blevet rigtig sød, synes jeg selv. Der er billed af den på min blog.