onsdag den 7. juli 2010

Taske - flettet papir og sælskind

Til jul købte jeg en clutch (lille taske til pung, nøgler, mobil m.m.) flettet af cola etiketter til hver af døtrene på ecoist.com. De var rigtig fine med små eskimoer på, men de slides meget hurtigt ved brug.

Jeg har længe gerne villet flette sådan en taske, så da jeg var i DK på ferie hærgede Nûno og jeg kurven med ugeblade og fik klippet en masse papirstykker (9,5 x 19 cm, tror jeg det var - og 200 stk!) i mørke farver. 

Ugebladspapir er dog ikke særlig holdbart, hvis man bare fletter det som det er, så for ikke at ende op med en taske, som den fra Ecoist, blev alle papirstykkerne beklædt med selvklæbende klart plast (bogbind) for længere holdbarhed. (Har vist tidligere skrevet om det - hurtigt lærte jeg, at man ikke behøver at beklæde hele stykket, men kun en bane ned i midten, så kun de sider, der er synlige i flettet er dækket. Det sparer også på det ret dyre plast. Hvis nogen vil vide mere om det, så læg en kommentar).

Py ha... sikke et arbejde, men det lønner sig i den sidste ende. Og Nûno mistede pusten lidt... Det ér også kedeligt produktions-arbejde. Men vi fik da flettet en del, men blev ikke færdige inden Nûno skulle tilbage til Århus, så hun tog bare det halvfærdige arbejde med hjem. Nu har hun foldet og flettet resten af stykkerne og syet alle rækkerne sammen - og se så hvad der kommer her...
Hun har dælme sat sælskind på - det er ikke set før og må siges at være originalt. (Faktisk tror jeg det er nogle sælskindsblomster jeg engang lavede til en pude, men da jeg blev træt af den, pelsede jeg den og gemte blomsterne. Så tøsen er ved at få sans for genbrug :-)

Nu mangler hun kun at sætte lynlås i - hi, hi, det er ikke så nemt, men to søde piger deler en god vejledning her. Nûno vil vist også have hank på - er spændt på, at se hvad dét bliver.


2 kommentarer:

Else Marie sagde ...

Det ser hammer godt ud.

Kristine sagde ...

Det er altså nogle super cool ting, du viser frem for tiden Dorit.
Jeg er helt vild med dine skulpturer i sten og vraggods.
Hvordan går det med Art Clay'en. Er du kommet i gang?
Jeg har fået en hilsen fra Michael i går. Tak for hilsenen og for introduktionen ;)

Håber også snart at se dig igen.
Og håber, at I har en lige så dejlig sommer på Grønland, som vi har her ;)

Kh
Kristine