onsdag den 29. december 2010

Dén tøs altså...

... nu har hun gjort det igen! Det er en glæde, at se hvor kreativ og dygtig Nûno er med sine hænder.
(Sara har faktisk også de gener, men bruger dem bare ikke så meget (endnu))

Nûno gik igen i denne ferie på rov i mit sølv, og har skabt nogle skønne ting.

Her er endnu et eksempel på hvad Facebook og blogging kan føre med sig. Det startede i det tidlige forår med at Inge Rode og jeg fandt hinanden igen på Facebook. Vi var venner her i Nuuk i 90erne. Jeg havde længe ønsket mig at prøve kræfter med glasset og da jeg vidste Inge lavede glas, spurgte jeg om hun kendte nogle steder, som holdt gode kurser. Ja, det gjorde hun da: Hässleholm (dér bor Inge!) Der var ikke langt fra tanke til handling, så i maj var jeg på besøg hos Inge og fik, som I måske ved, lavet mig et dejligt fad under Inges kyndige vejledning, som hun gavmildt delte ud af.

Inge fortalte mig om sølvler, som hun selv arbejdede med. Sølvler? Det havde jeg aldrig hørt om før. Men det lød spændende og da jeg senere søgte på nettet dukkede Kristine op. Og sørme om ikke hun holdt Lav-dit-eget-smykke dage.

Er der lige en højere mening med tingene, eller hva'?

Straks en mail afsted og en aftale om et sølvkursus for mig alene kom i stand. Men Nûno ville med, og det kom hun så. Vi havde en fantastisk dag sammen med søde Kristine, som også gavmildt delte sin viden og kunnen. Nûno viste sig i dén grad at have føling med og talent for materialet, så hun var hos Kristine en gang mere lidt senere sammen med en veninde fra USA. Og se nu, hvad der kom ud af dét:


Denne ring lavede hun på sit sidste besøg hos Kristine.


Dette isbjørne-vedhæng til Pandora armbåndet lavede hun sidst hun var hjemme på ferie - da gik hun nemlig også på rov!

Det blev også til denne sæl.


Her i juleferien startede hun med denne skitse på en avis. Det er en maske-ring, inspireret af tupilaq'er og masker her fra Grønland.



Der arbejdes...



Det flotte resultat, som jeg desværre ikke kan passe - ærgerligt, så er hun jo nødt til at beholde den selv ;-)


Jeg ønskede mig en ring formet som en fisk, og vupti, så laver man da lige sådan en!

Hun lavede også denne skitse til en Quinde-ring...


Før quinden brændes.


Her ser i resultatet - denne ring måtte hun kæmpe lidt for, og mere end én gang har Klaus og jeg skullet færdes på listesko. Eksempelvis da kvinden knækkede!! Og da ringen knækkede!!

Meeen, nu skal alt det her jo betales! Og dét bliver ikke billigt!! :-) Prisen er en maskering til mig!
Og inden hun skal HJEM i morgen!

Så kan jeg måske have mine ting i fred! ;-)
(Aner man en lille smule misundelse i mit indlæg? Neeeej. 
Stolthed? Korrekt. 
Man må godt være stolt, så længe man har noget at være stolt af, som jeg plejer at sige)

Jeg HAR sagt til hende, at hun skal få sig en lille nebengeschäft, 
og en butik på amio.dk
Men nej, hun skal læse!
Og ja, det skal hun jo. 
Talentet render jo heller ingen vegne.

24 kommentarer:

Kludemutter sagde ...

Du har da også alt grund til at være stolt ;)
Sikke nogle flotte ting din datter laver.

Yt.

Sifka sagde ...

Det er vel nok nogle flotte ting! Talent i massevis, og ja, det render ingen steder. Jeg venter bare tålmodigt på, at der kommer nogle isbjørne til salg engang med tiden;)

Marianne sagde ...

Hold da helt op :0))
- kan godt forstå du er stolt - hvor er hun dygtig og kreativ.

Madame sagde ...

Aij - hvor er det dog smukke ting du viser frem! Hvor er hun talentfuld og dygtig. Sikke en dejlig hobby at have :-)

KirstenK sagde ...

Du kan da også roligt være stolt af hende...sikke fine ting hun har lavet. Det er altså et spændende materiale det sølvler der...havde jeg ikke så mange arbejdsimer tror jeg jeg ville kaste mig over netop det!

Unknown sagde ...

Hold da jøsses, hu kan nogle ting datteren din. et stort cadeux til hende.

Anita Tørmoen sagde ...

Så utrolig flotte ting hun har laget. Dette har hun virkelig kontrollen på:) Fiskeringen din ble kjempefin.

Randi sagde ...

Hej!
Jeg kan godt forstå, at du er stolt af hende. Hun er jo GOD. Jeg vokser ihvertfald, når mine "unger" viser sig fra deres kreative sider. Den ene mere end den anden.

God aften.
♥-lig hilsen Randi

LisBethLys... sagde ...

Hold da op, hvor hun har talent! Og det gør jo som du selv siger, intet at vente. Hun er helt sikkert værd at vente på!

Hanne sagde ...

Wow hvor er det fine ting.
Imponerende smukke detaljer.
Det er et fedt materiale at arbejde med.
Udfordrende og nervepirrende at det er så skrøbeligt under bearbejdningen.
Jeg kan godt forstå du er stolt af din kreative datter.

Jytte sagde ...

Hold da helt op hvor er hun dygtig, det er SÅ flot det hun har lavet !!!

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Jeg kan sagtens forstå at du er stolt Dorit, hun er et sandt naturtalent udi smykkearbejde, måske en usleben juvel endnu.
God dag til dig og dine,

Elfepigen sagde ...

Hold da helt fast.... mundlam..
det siger vist mest om det jeg føler....
TALENT ikke et spørgsmål om det....
Og mon ikke vi ved alle sammen hvor pigen har det fra ;)
Knus og kram herfra

Kristine sagde ...

Jam'n jam'n jam'n jeg er ikke overrasket.
Jeg sagde det jo lige fra starten. Hun har en gave den pige.
Og istedet for at bruge sin tid på fysioterapien, så skulle hun seriøst gøre brug af sint kæmpe potentiale.

Hils hende og sig GO GIRL!

Kh
Kristine

Jupiter Family sagde ...

Happy New Year!
New Year's 2011 Fyrværkeri festligheder rundt om i verden
http://fireworks2011.blogspot.com/
Demo på YouTube
http://youtu.be/QlQ3b0TfiFM
http://youtu.be/yiPvT_nhHt8

Happy New Year!!
New Year's 2011 Fireworks Celebrations Around the World
http://fireworks2011.blogspot.com/
Demo on YouTube
http://youtu.be/QlQ3b0TfiFM
http://youtu.be/yiPvT_nhHt8

Strikkeheksen sagde ...

Tjah, jeg bliver nærmest helt mundlam - hvis du ikke skulle være stolt, så ved jeg ikke ... Fantastisk fine ting, hun laver :-)

Rigtig godt nytår til dig og dine :-)

Anonym sagde ...

Hold da op, hun er da helt fantastisk dygtig! Sikke nogle smukke ting hun laver!

Runa sagde ...

Sikke nogle skønne og smukke ting :-)

Elfepigen sagde ...

Ville bar lige kigge forbi og sige godt nytår til dig og dine kære Dorit og tak for de farver du har bragt til mit liv i år.Jeg nyder at læse med her :)

Knus og kram herfra

Fru Olsen sagde ...

Jeg vil ønske jer alle rigtig godt nytår og takke jer for jeres altid dejlige kommentarer - det varmer!!

Lisbeth sagde ...

Hvor er hun bare god, og talentfulde. Men hun har det jo ikke fra fremmede, du er også kreativ og dygtig med dine hænder. Godt nytår, håber det lykkes at mødes næste gang du kommer til Kbh.

Rikke sagde ...

Så flotte smykker hun fremstiller :) Jeg må simpelthen på smykkekursus ved hende Kristine en dag.

Tina sagde ...

Nøjjj er VILD med hendes smykker :) jeg kunne godt købe hvert eneste af dem :) Så bare ind og opret butik på Amio.... der vil HELT sikkert være kunder :)
Jeg er fuuuldstændig forelsket i Isbjørnen!

Marina sagde ...

Hold da op hvor er det bare smukke og fine ringe hun har fået lavet waw. Og det der sølvler lyder da helt klart som en ting jeg må kikke på for jeg kender det slet ikke.

Hav en dejlig dag.

P.s.: det er mit første besøg hos dig og jeg kan se at jeg ikke kan få lov at kommenterer med min blog hos dig fordi du har bloggers standart indstilling. Jeg bruger nu min henvisningsblog og dér kan du læse hvordan indstillingerne let kan ændres hvis du har lyst.