lørdag den 8. juni 2013

Millioner af fisk... og fin mad i fjorden

Nu er båden kommet i vandet og hver en ledig stund med godt vejr skal udnyttes. I aftes sejlede vi ind i fjorden - ca. 60 km - for at gå på Restaurant!!
Sådan så det ud på vej ind i fjorden ved 17 tiden. Der er opklaring derinde og fastlandsklima. Som det ses ligger der endnu en del sne på nordsiden af fjeldene.
Set bagud mod Nuuk. Nuuk ligger yderst i fjorden, hvilket betyder kystklima og noget mere ustadigt vejr.
For nylig åbnedes der en restaurant "in the middle of nowhere" - på stedet, hvor der i sin tid lå et hotel. Det var Grønlands eneste fjordhotel. Det brændte desværre ned i 1992.
Det var en rigtig fin oplevelse - maden var god, betjeningen hyggelig og afslappet, og i top. Og menukortet er fint og varieret med lokale råvarer. Den første stjerne var hjemme bare for udsigten :-) Stedet er åbent alle dage fra kl. 9 om morgenen. Det skal nok blive populært, da det er i tilpas afstand fra byen, og jeg vil tro, at tur-firmaerne vil lægge vejen forbi, ligesom mange lystsejlere nok vil tage derind.
Her først i juni er det tid for ammassat fangst. Vandet er tykt som grød og helt sort sine steder pga. gydende fisk.
Ammassak er en 13-15 cm lang arktisk loddefisk, som gyder meget kystnært på denne tid. Den har i tidligere tider haft en rolle som vigtigt og vitaminrigt tilskud til kosten. Også i dag er den populær og mange tilbereder den ligesom stegt sild. Vi ynder at fange den i større mængder, tørre den og fodre hundene med den.

Ammassat er faktisk ret smukke.
Æggene sætter sig i tang og sten på stranden. Mange hanner dør efter gydningen pga. udmattelse :-)
Efter restauranten - ved 23 tiden - tog vi over til vores hytte på den anden side af fjorden. Her kan vi fange dem fra land med et fiskenet på en lang stang. Vandet sydede i bogstaveligste forstand. Og vi så torsk springe ud af vandet i deres jagt på den lille fisk. Og så kan det nok være der kom liv i stimen - man kunne næsten se de små fisk trække benene op under sig, når torsken kom op nedefra med gabet åbent ;-) Nå, det er måske bare min fantasi! Kan I se det for jer??
Haps - der var bid :-)
Alberth er meget interesseret og fandt det uhyre morsomt at lege med de sprællende fisk.
Ronja ville hellere spise dem. Hun eeelsker ammassatter, både friske og tørrede.
Da pigerne var små tilbragte vi mange, mange timer inde ved hytten hele sommeren. Pigerne gav ammassatterne navne og lavede bl.a. hinkeruder af dem. Og så var det ellers om ikke at lande på Tykke Bertha, når man hoppede i ruden. Og når vi fangede ørreder ville Nûno have, at Klaus skulle tage hjertet ud med det samme, så hun kunne se det ligge og hoppe. Det var også Nûno som tit stod og rodede i en fisk - Moar, se øjet kan køre rundt!! Og Sara var ved at besvime...!
Ronja hjælper mig med hinkeruden.
Som OM!! De forsvandt i hvert fald. Ellers også var det fordi de sprællede så meget ;-)
Vi tog hjem her til formiddag og som vi nærmede os Nuuk igen, lå tågen tæt.
I morgen søndag får vi besøg af Jesper og René hjemme fra Skibbroen, hvor husbåden Ragna ligger. Vi tager dem med på en dagstur i fjorden. Nu når ammassatterne er her, er der stor chance for at se hvaler.

René og Jesper udgør sammen med Johannes, tror jeg han hedder, teatergruppen HiLS DiN MOR, som er i Nuuk for at opføre ungdomsforestillingen Hate crime - en kærligheds historie, i forbindelse med Gay Pride 2013.

Forestillingen giver 7.-10. klasserne et indblik i, hvordan det er at føle sig anderledes på godt og ondt. Gruppens vigtigste budskab er at fremme forståelsen for og accept af homoseksuelle på lige fod med majoriteten.