torsdag den 13. marts 2014

Endo-hvaffor-noget? Kender du dét?


Mit coverbillede på Facebook i dag er til ære for de millioner af kvinder, som lider af endometriose - en kronisk og meget overset sygdom, som har overordentlige store konsekvenser for mange kvinder - herunder bl.a. ufrivillig barnløshed.

Du kender måske ikke sygdommen? Men du kender helt sikkert én, der har det - man mener at hver 10. kvinde lider af endometriose i mere eller mindre grad. Så måske er du én af dem?
(Mindst én af jer, ved jeg, har det tæt inde på livet).
Vi taler ikke om det og lægerne har svært ved at "genkende" sygdommen, så når kvinder går til læge med fx. voldsomme menstruationssmerter, får de ofte at vide, at de bare skal tage lidt flere, eller andre, piller, og at sådan er det nogen gange.
Ja, sådan ér det for mange, men det har altså en årsag.

Den korte version er, at livmoderslimhinde vokser vildt i bughulen og skaber inflammation, ardannelser og sammenvoksninger. Det kan vokse ind i æggeledere, æggestokke, blære og tarm. Hver gang der er menstruation bløder denne slimhinde også, og det betyder altså for mange kvinder - herunder min ældste trolleunge - utrolige menstruationssmerter, træthed, smerter i det hele taget og barnløshed. OG der er ingen kur. Der forskes for lidt i det og der er alt for lidt opmærksomhed omkring det.

Derfor er der i dag Million Woman March, Endometriosis i flere storbyer - herunder København. 
Og i Aftenshowet i aften kommer der et indlæg om sygdommen.

Og Sara er selvfølgelig med på marchen - bare jeg også kunne være med og vise min støtte. Det kan jeg ikke, så jeg viser den her, med Saras tilladelse. Jeg har aldrig skrevet om det før her på bloggen, men nu er Sara altså "sprunget ud" for at hjælpe andre og for at sætte fokus på sygdommen. Det skal ikke ties ihjel.
Og jeg har meldt mig ind i Endometrioseforeningen via deres hjemmeside endo.dk
De har en meget god bog liggende på hjemmesiden - se den her.

Sara har siden hun var 14-15 år haft tiltagende smerter under menstruation. I dag betyder det meget stærke piller og 2-3 sygedage hver måned. Og efterhånden har der udviklet sig kroniske smerter, så nu skal hun opereres og have fjernet noget af endometriosevævet, den ene æggeleder og måske noget af blære/tarm. Og utallige er de forsøg på at afhjælpe den ufrivillige barnløshed, som hun og kæresten har været igennem. 

Behøver jeg sige, at det er en overordentlig stor "mundfuld" at sluge... både for kvinden selv og de pårørende?!

10 kommentarer:

Gitte sagde ...

Godt skrevet,og du har ret den er helt sikkert overset,og forbigået i tavshed,håber SÅ meget at hun får det bedre,det kan jo ikke undgåes at fylde meget i ens liv :))

Lydert sagde ...

Jeg synes desværre, der er en tendens til, at der ikke bliver forsket nok i kvindesygdomme, og mange af sygdommene kender vi ikke eller kun lidt til.
Jeg synes, det er rigtig godt, Sara står frem og fortæller, hvad det betyder at være ramt.

Muttifrutti sagde ...

Dejligt, at der kommer mere fokus på sygdommen. Tak fordi du også fortæller lidt af jeres historie og held og lykke til Sara,
hilsen
Anne

Muttifrutti sagde ...

Dejligt, at der kommer mere fokus på sygdommen. Tak fordi du også fortæller lidt af jeres historie og held og lykke til Sara,
hilsen
Anne

Sara sagde ...

TAK mor, rigtig fint skrevet. Sætter pris på at du også vil hjælpe med at sætte fokus på den lortesygdom, for at sige det ligeud :-) <3 <3 <3

RODErier sagde ...

Rigtig mange varme tanker til jer - ikke mindst til dig, Sara.
Det er en lortesygdom! - totalt invaliderende for mange.

Jeg - og en stor del af kvinderne i min familie - er desværre også ramt i større eller mindre grad.

Mere forskning er absolut nødvendig!!! Jeg håber at der kommer fokus på sagen nu.

dqpage sagde ...

Det lyder voldsomt. Jeg vidste godt, at nogle kvinder i den grad døjede med menstruationssmerter - men jeg kendte ikke til sygdommen og dens konsekvenser. Sejt af Sara at slå et slag for at sætte fokus på denne sygdom.

Anonym sagde ...

Tak
Fik selv diagnosen for næsten 20 år siden. Dengang vidste stort set ingen, hvad det var.
Har været igennem 8 operationer. Nu uden æggestokke, æggeledere og livmoder, så smerterne er heldigvis stort set forsvundet.
Var så heldig at få en søn ad naturens vej, derefter lykkedes det ikke igen.
Tak til dig og alle andre for at sætte fokus på en sygdom, som fylder en stor del af ens liv.

Anonym sagde ...

Lyder meget ubehageligt, godt det kommer til andres kendskab. Jeg har aldrig hørt om diagnosen.
Held og lykke med arbejdet:-)

Elfepigen sagde ...

Uha ja Dorit, Endo behøver MEGET større opmærksomhed. Jeg var med begge mine piger i Skejby i onsdags, den ældre fik sprøjtet Botox ind til at se om det måske kunne tage noget af hendes smerter,og er det,det sidste de har at byde på i hendes tilfælde og hende den yngre fik Endometriose konstateret også, det er noget vi har haft mistanke om længe så nu er det på det rene.....øv.øv,med øv på. Jeg føler nogle gange at os her ikke har fået vores børn lavet ordentligt, men det er vi nød til at tage med :)
Hvor jeg dog håber for Sara at de kan hjælpe hende noget,sådan at hun kan komme af med noget af hendes smerter.

Kæmpe knus og kram herfra

ps...tak for lån af billeder,de løve blev hammer flotte:)