søndag den 15. maj 2011

Quinde og tupilaq'er

I går kom der gang i penslerne igen, dvs. en smule svinkeærinder havde jeg dog, men det kan I se i morgen ;-)

Jeg er ved at færdiggøre et maleri til én i blogland - her får I et "sneak peak" af det ikke helt færdige maleri - bare et udsnit. Maleriet var ellers med i Danmark for at jeg kunne færdiggøre det dér, men det nåede jeg altså ikke...

"Hvalquinden" lavede jeg i rensdyrtak sidste år. Hun er mit første forsøg udi kunsten benskæring.
Jeg har monteret hende i en sortmalet træramme (22 x 15 cm) og sat et af mine fotos fra Ilulissat ind som baggrund.
Hun blev i øvrigt præsenteret i mit allerførste blogindlæg sidste år. Når jeg viser hende igen, er det fordi hun skal med til Thule, og så fordi hun danner model for tupilaq'en nedenunder.

"Ægget", lavede jeg også sidste år - også i rentak, og med en lille marmorsten fundet i Grækenland. "Ægget" vil jeg også have med til Thule, men den har hidtil stået frit og det egner udstillingslokalet sig nok ikke til. Derfor fik jeg den idé, at sætte den i ramme (30 x 20 cm) som hvalquinden, så det blev gjort i går. Her har jeg dog malet baggrunden.

Nu kan de begge to hænge på væggen, som et maleri.

(Rammerne er egentlig lærreder på ramme købt i Brasilien - ikke noget med blændrammer her, hvor man jo kan stramme lærredet op. Jeg har pillet lærredet af og sat det omvendt på, på bagsiden, så baggrunden i rammen kan males).

9 kommentarer:

Elfepigen sagde ...

Jaa Dorit..det du kan...;) Målløs...;)

Knus og kram herfra

Frujensensunikum sagde ...

Hvor er dine benskæringer i rentak dog skønne på en eller anden måde bliver jeg draget af de anderledes figurer som er så særegen for Grønland.

Min far har arbejdet i grønland i mange år og jeg har et par minder han taget med hjem lavet i sælskind og fedtsten, de betyder rigtig meget for mig - står her på arbejdsværelset så jeg kan mindes ham hver dag.

Skønne former og farver i maleriet.

Fortsat god søndag.

kh Jane

Kirsten sagde ...

Jeg siger det bare - hold da kæft hvor er du dygtig (sorry :O)

Marianne sagde ...

Hvilke helt vidunderlige tupilaqer .
Jeg er mest til ægget - helt vidundelig :)

Maleriet ser spændende ud, kan rigtig godt li' din streg.

Kærlige tanker
Marianne

Lydert sagde ...

Jeg er målløs - igen - og helt vild med dine ting, især maleriet

Villa Ko sagde ...

Den hvalkvinde er da bare helt fantastisk!
Jette / Villa Ko

FruE sagde ...

Er der noget du ikke kan? ;-) Smukt og anderledes på den fede måde!!

Madame sagde ...

Det er meget, meget smukke ting, du laver, Dorit! Tupilaq'er har altid talt ganske særligt til mig. Jeg har en lille en til at have som vedhæng i en lædersnor om halsen, og det er et af mine kæreste smykker.

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Jeg kan kun supplere de andres kommentarer Dorit, og vi glæder os til at maleriet skal pryde vores væg.
I kærlige tanker, god Mandag aften.