søndag den 10. oktober 2010

Fotovæg - fascination af patina fra hænders brug gennem mange år...

Sommetider ser man mig rundt omkring fotografere de mest mærkelige ting. 
Er dybt fascineret af de farver og strukturer, som opstår af ælde og brug 
patina fra hænders brug gennem mange år
spor som vidner om et levet liv


havslebent og rustent jern
vindslebent træ

...
- i mit kamera får det nyt liv.

Gik længe og tumlede med denne idé - husbonden hjalp mig med at finde en gammel brugt "emballage-boks" på en skrammelplads. Træet savede jeg ud i 9 stykker på 19 x 19 cm. De blev slebet lidt med sandpapir og fik en gang transparent, petroleumsfarvet akrylmaling, så man stadig kan se træets årer.

Jeg beskar og printede mine fotos, fra maritime miljøer, på photopapir 15 x 15.

De 9 stykker træ blev samlet med flade, hvide lister 3 og 3. Fotos blev monteret med dobbeltklædende tape på hver "klods". Ophæng i toppen af hvert panel, og vo la - op på væggen med det.

Det er skønt, når ens idéer viser sig at holde vand. Det synes jeg i alle fald denne gjorde. Hvad synes du?


 Havde ellers et stort maleri her, men det er på udstilling p.t., så der manglede ligesom noget.


I får her et par af de fotos jeg brugte. Dette foto er fra redningshuset ved Nordstranden i Skagen - det er beslaget på et af vinduerne. Jeg kunne ikke stå for bolten, som talte til mig, fordi den er en maske. Kom nu ikke og sig, at du ikke kan se det! Og se lige det frønnede træ, hærget af mange, mange års sand, vind og salt fra Vesterhavet.

Dette er foto er den båd fra hvilken jeg "kom til" at fjerne lidt glasfiber, som jeg brugte til min skrot-kunst skude.

Her har jeg fotograferet en grønlandsk trawler, som er lagt op ved kaj i Skagen. Det er et af hullerne i skroget, som trossen går igennem. Solen stod ned på dækket, mens yderskroget lå i skygge og de blå og gyldne farver udgjorde en fantastisk kontrast.

Mange af mine fotos skal, når vinteren sætter ind og malergrejet kommer frem, omsættes til abstrakte malerier.

10 kommentarer:

KIRKEBY sagde ...

Hej Dorit.

jeg synes det ser totalt godt ud.
Jo, jeg kan sagtens se masken.... og på det punkt tror jeg mange visuelle mennesker ligner inanden :-)
Du tager nogle flotte fotografier. Lever du af at male?
mvh Maria

May Anna sagde ...

HOLD DA OP, HVOR ER DET EN FLOT BLOG, AT DU HAR, OG SÅ KREATIVT. jEG TABER HELT PUSTEN

Kirsten Søeballe sagde ...

Skønne billeder. Jeg er også helt vild med rust og afskallede mure .
Kan godt følge dig i at de skal laves til abstrakte malerier.
Mvh Kirsten

Ditte Høybye sagde ...

Virkelig fascinerede motiver du får skabt, hvad enten gennem linsen eller via "genbrugs" materialer fra havet

Fru Olsen sagde ...

Kirkeby. Nej jeg laver ikke af at male, men det er en dejlig beskæftigelse, som selvfølgelig bidrager til smørret på brødet.

I andre: tusind tak for kommentarerne - det varmer! Skønt, at der er andre derude, der kan se det, som jeg kan se :-)

Fluesvampen sagde ...

Dine foto fanger det smukke i det slidte. Jeg glæder mig til også at se fotos af de kommende malerier...
Tak fordi du deltager i min "Give Away" :-)

Stine Hoelgaard Johansen sagde ...

Hold da op nogle flotte billeder, farverne strukturen, wauu...
Stine:)

KirstenK sagde ...

Jeg synes også det holder hundrede...sikke dog en god ide! Det ser jo knaldgodt ud!

flet ogsjov sagde ...

Smukt, rammer mig helt ind i hjertekulen....

Anonym sagde ...

Hej med dig
Jeg er fuldstændigt betaget af billedserien, især da jeg selv bor i Skagen og kan "kende" det hele :-))
Kunne du være interesseret i at sælge dem?

Bedste hilsner Lærke (skriv gerne på min mail laerke_velia@hotmail.com)